Afspraken en weetjes
Om het in onze vereniging zo gezellig mogelijk te maken, hebben de leden van het bestuur besloten om het lijstje met reglementen en verplichtingen zo kort mogelijk te houden.
Helaas is het voor de goede werking van de club, en om het maximum aan veiligheid te waarborgen, onmogelijk om het zonder te doen.
Het kampioenschap
- Het kampioenschap heeft tot doel om op het einde van het seizoen een kampioen aan te duiden. Hij die op het einde van het seizoen het meest aantal ritten heeft gereden wordt kampioen . Bij eventuele ex aequo ’s, zijn er meerdere kampioenen.
- Om als geldig aanwezig aanvaard te worden, dienen er aan een paar voorwaarden voldaan te worden, zo moet men vóór het vertrek het aanwezigheidsblad tekenen, wie zonder geldige reden met andere kledij dan de clubkledij verschijnt wordt als niet aanwezig beschouwd ( met uitzondering van de nieuwe leden )
Orde tijdens de rit
- Er wordt met aandrang gevraagd om op de plaatsen waar het verkeersreglement dit gebiedt, er per twee zou worden gereden.
- Bij pech wordt aan de niet betrokkenen gevraagd zo goed als mogelijk de rijweg vrij te houden , en zeker geen rondjes te draaien.
- Op plaatsen waar het verkeer dit toelaat kan er vrije snelheid gegeven worden , niemand is verplicht daaraan deel te nemen. Aan de afgesproken plaats dient er aan de kant van de weg gewacht te worden tot iedereen er is. Deelname aan de vrije snelheid is op eigen risico.
- Volgens de wet dient ieder verkeersteken en reglement gerespecteerd te worden, het in clubverband fietsen stelt u daar in geen geval vrij van.
- Wie de verantwoordelijkheid van de rit op zich neemt verdient respect , gelieve dus ook zijn aanwijzingen te respecteren . Het is ook hij die de snelheid en de te volgen route bepaald . Wie er op kop van de groep rijdt moet dus zijn snelheid aanpassen aan de ritverantwoordelijke en dus niet voorop gaan rijden .
- Taken van de ritverantwoordelijke :
- moet zijn rit kennen en weten waar de gevaarlijkste punten liggen (onoverzichtelijke bocht , oversteekplaatsen , wegdek , wegeniswerken) . Best de rit nog eens verkennen enkele dagen vooraf (indien mogelijk).
- Vooraan in de groep rijden (moet niet noodzakelijk op kop rijden) om de gevaarlijkst punten op tijd te kunnen aangeven .
- Zorgen voor de gpx-file (indien in bezit van GPS) en deze enkele dagen vooraf te sturen naar Marc Claeys .
- Mag vrije snelheid inlassen op plaatsen waar het verkeer , het wegdek en ook het weer dit toelaat .
Verder nog
- Het is iedereen aangeraden zijn kledij te merken, en deze met zorg te behandelen
- Een reservebandje bij zich hebben is geen overbodige luxe, de kans dat de volgwagen ons verliest is niet denkbeeldig, ook wordt zo vermeden dat u een reservewiel moet meenemen naar huis. Indien dat toch het geval moest zijn wordt er verwacht dat het wiel de volgende rit ter beschikking is, ook al rijdt u deze rit niet mee.
- Het bestuur eigent zich het recht toe iemand uit de club te zetten, of te weigeren.
Wat te doen na ongeval?
Mocht u bij een ongeval betrokken raken waar enige schade of letsel mee gemoeid is, of er de oorzaak van zijn, dan dient u contact op te nemen met onze verzekeraar. Naam, adres, en telefoonnummer, zijn te bekomen bij Claeys Steven. Doe in geen geval aangifte van schadegevallen zonder ons te verwittigen, dit zou uw geval in moeilijkheden kunnen brengen.
Informatieoverdracht
Teneinde de informatieoverdracht , zo vlot mogelijk te laten verlopen , vragen we aan al diegenen die een Email adres hebben ,en dit nog niet overgemaakt hebben , om dit door te sturen aan volgend adres : claeysm@proximus.be
Wij hopen dat u deze kleine lijst van reglementen in alle sportiviteit kunt aanvaarden. Mocht u problemen hebben, aarzel niet om ons te contacteren, eventuele suggesties worden met dank aanvaard en worden zeker besproken.
Wij willen een open vereniging zijn, waarin u geen enkele vraag om informatie zal onthouden worden.
Tenslotte willen wij er volledigheidshalve nog aan toevoegen, dat mocht u een reëel gevaar zijn voor de veiligheid, of de gezonde werking van de vereniging wij ons het recht voorhouden u de club te ontzeggen.
Wij danken u bij voorbaat voor uw sportiviteit
Belgische wegcode :
Art. 43 : fietsers en bromfietsers
- 43.1. Het is de fietsers en bromfietsers verboden te rijden :
- 1° zonder het stuur vast te houden;
2° zonder de voeten op de pedalen of op de voetsteunen te hebben;
3° door zich te laten voorttrekken;
4° terwijl zij een dier aan het leizeel houden.
- 43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.
Wanneer fietsers de rijstrook die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde openbare diensten en aan voertuigen bestemd voor het ophalen van leerlingen of de bijzondere overrijdbare bedding mogen volgen, moeten zij achter elkaar rijden.
Fietsers moeten achter elkaar rijden wanneer een aanhangwagen aan een fiets gekoppeld is.
- 43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen, die zich op het fietspad bevinden, deze gebruiken.
Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.
Dit artikel is overgenomen van de website www.wegcode.be
Art. 43bis : wielertoerisme in groep
- 43bis1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 wielertoeristen. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.
- 43bis2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
- 43bis2.2. Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.
- 43bis2.3. Indien deze groep vergezeld wordt door door wegkapiteins, zijn de bepalingen van artikel 43bis3.3.1° en 2° van toepassing.
- 43bis3.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 51 tot ten hoogste 150 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
- 43bis3.2. Zij moeten voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto.
- 43bis3.3.1° De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht. Deze wegkapiteins moeten ten minste 21 jaar oud zijn en zij moeten om de linkerarm een band dragen met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "wegkapitein". Eén van deze wegkapiteins moet in het bezit zijn van een lijst waarop het aantal deelnemers bij het vertrek alsook de naam en voornaam van dezen vermeld zijn.
2° Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen op de wijze bepaald in artikel 41.3.2, terwijl de groep met inbegrip van de twee begeleidende voertuigen oversteekt. - 43bis4. De wielertoeristen die met twee naast elkaar rijden mogen slechts van de rechter rijstrook van de rijbaan gebruik maken; indien de rijbaan niet in rijstroken verdeeld is mogen zij niet meer dan een breedte gelijk aan die van een rijstrook en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.
- 43bis5. Op het dak van de begeleidende auto's moet een blauw bord aangebracht zijn met de afbeelding van het verkeersbord A51 en eronder het symbool in 't wit van een fiets.
Dit bord moet op een zodanige wijze aangebracht zijn op het voertuig dat de groep voorafgaat, dat het voor de tegenliggers goed zichtbaar is en, op het achteropkomend voertuig, dat het goed zichtbaar is voor het achteropkomend verkeer.De Minister van Verkeerswezen bepaalt de minimum afmetingen van deze signalisatie
De artikelen zijn overgenomen van de website www.wegcode.be