HOE ONDERHOUD IK MIJN FIETS? – 7 STAPPEN – [HOW TO]
Het is weer tijd om je racefiets of mountainbike eens goed te onderhouden. Alleen, hoe doe je dat nou? Je wilt natuurlijk niet met een krakkende ketting of versleten bandjes aan de start van een toertocht verschijnen. CyclOn zorgt ervoor dat jij na het lezen van deze blog precies weet wat je moet doen om jouw fiets tiptop in orde te maken en te houden.
IN 7 STAPPEN JE FIETS OP ORDE
Een onderhoudsbeurt van je racefiets of mountainbike kan je het beste de dag of avond voorafgaand aan je rit doen. Niks is er zo vervelend dan dat je op zondagochtend net voor dat je wilt wegrijden er achter komt dat er iets aan je fiets kapot is en je niet kan beginnen aan die heerlijke rit.
-
Schoonmaken van je racefiets of mountainbike
-
Fietsketting smeren
-
Banden controleren
-
Remmen en kabels controleren
-
Check de aandrijflijn van je fiets
-
Lagers controleren
-
Beschermen van je fiets!
1. SCHOONMAKEN RACEFIETS OF MOUNTAINBIKE
Wil je een fiets goed onderhouden dan begint dit bij het schoonmaken van de fiets. Een schone fiets onderhouden scheelt een hoop zwarte handen en zorgt ervoor dat je vieze onderdelen niet in de weg zitten bij het onderhoud.
Begin bij het inspuiten van je ketting. Zo geef je de ontvetter namelijk even tijd om in te trekken. Spuit daarna je fiets af zodat het grove vuil van de fiets spoelt. Doe dit niet met een hogedrukspuit maar gewoon met de tuinslang, anders loop je het risico dat je al het vet uit de lagers spuit wat weer krakkende trappers of aandrijflijn oplevert.
Is je fiets heel erg vies? Dan kan je het best je fiets even behandelen met een Bike Cleaner. Spuit de fiets dan volledig in met bike cleaner en laat het product een paar minuten intrekken. Vul daarna een emmer met water en maak een sopje zodat je met een spons of borstel het vuil van je fiets kan verwijderen. Dit kun je perfect doen met de complete borstel set van CyclOn. De zes borstels zijn speciaal ontwikkeld voor het reinigen van je fiets, zodat je overal gemakkelijk bij kunt om je fiets schoon te maken.
Bij het schoonmaken geven wij altijd nog even extra aandacht aan onze fietsketting. Dit is immers een van de belangrijkste onderdelen van je fiets! De ketting kan je het beste ontvetten en schoonmaken met een Bionet Chain Cleaner. Dit is een biologische ontvetter waarmee je een vieze ketting volledig kan reinigen. Spuit de ketting in met de cleaner en laat het even intrekken. Na ongeveer 5 minuten is de werking optimaal en haal je met een doek of borstel gemakkelijk al het vuil van je ketting. Vergeet niet om deze nog af te spoelen met water. Dit voorkomt problemen bij het smeren van je ketting.
2. FIETSKETTING SMEREN
Je hebt het allicht een keer gehoord: het irritante geluid van een piepende en krakende fietsketting. Ondanks dat dit erg vervelend is, is het gelukkig wel gemakkelijk op te lossen. Dit kan door de fietsketting te smeren al voorbij zijn. Nu je de ketting schoon hebt gemaakt, kan je hem het beste meteen smeren! Hiermee voorkom je ook dat je onbeschermde ketting gaat roesten.
Het is belangrijk om de ketting op de juiste manier te smeren. Het smeren van de fietsketting hoeft geen lastige klus te zijn, zolang je het maar nauwkeurig uitvoert. Dit zorgt, naast dat het piepende geluid weggaat, ook voor een langere levensduur van je ketting, cassette en tandwielen. Voor het smeren van je ketting gebruik je uitsluitend een druppelflesje. Hiermee kan je zorgvuldig olie of wax op je ketting aanbrengen. Doe dit tussen je achterste derailleurwieltje en je voorblad aan de bovenkant / binnenkant van de ketting, schud het smeermiddel goed voor gebruik. Begin bij de sluitlink van de ketting en draai hem dan rond tot dat je iedere schakel hebt gehad. Haal als laatste stap met een doek de overtollige olie of wax van je ketting en je bent ready to go!
"Je gaat niet harder fietsen als er meer olie op je ketting zit, het tegendeel is helaas waar!" Rob van Oosterhout, eigenaar Van Oosterhout Bikes & Sport
3. BANDEN EN WIELEN CONTROLEREN
Bij een onderhoudsbeurt controleer je alle essentiële onderdelen van je fiets. Dus zeker de wielen en banden. Controleer of je wielen nog recht zijn. Dit doe je door het wiel te laten draaien en te kijken of je een slag ziet. Zwabbert je wiel dan heb je een slag en die moet er natuurlijk uit. Door het spannen van de spaken kan je de slag er uit krijgen. Dit is best een lastige klus. Ben je nog niet zo gedreven met fietsonderhoud dan haalt de fietsenmaker hem vaak er in 15/30 minuten voor je uit.
Zijn de banden nog goed? Mooi, want op lek rijden is natuurlijk nooit fijn! Om lekke banden te voorkomen is het van belang dat je regelmatig je banden naloopt. Check de buitenband op steentjes en kijk of de sneetjes in de zijkanten niet te diep zijn. Kijk natuurlijk ook of het profiel van de band niet versleten is. Zie je een andere kleur door de band heen dan is de band zeker aan vervanging toe.
4. REMMEN EN KABELS CONTROLEREN
De remmen van je fiets zijn een zeer belangrijk onderdeel om te checken. Niet goed werkende remmen kunnen gevaarlijke situaties opleveren. Of je nu met velgremmen of met schijfremmen fietst bij beide moet je de remblokken controleren. Om de blokken te controleren bij een velgrem haal je even het wiel los om de blokjes goed te kunnen zien. Check de blokjes op de volgen punten:
-
Zit er nog genoeg rubber aan de blokjes?
-
Zijn ze gelijkmatig van vorm?
-
Zie je geen aluminium schilfertjes?
Is op een van deze drie vragen je antwoord nee dan zijn ze aan vervanging toe. Zijn je remblokken niet meer goed of twijfel je? Vervang ze dan. Zijn ze nog wel goed, maak ze dan meteen goed schoon met Brake Cleaner en schuur ze heel lichtjes op.
Bij schijfremmen controleer je de remblokjes ook op slijtage. Haal het wiel even los en controleer of de blokjes die de schijf vast grijpen nog recht zitten en genoeg profiel hebben. Laat je de blokjes toch vervangen? Zorg dan dat ze goed ingeremd worden. Veel fietsenmaker hebben hier een SBR inremmachine voor in de werkplaats, maar je kan dit ook zelf.
Versnellingen en kabels werken in de meeste systemen met een kabel. Deze zijn ook slijtage gevoelig. Het kan zijn dat je merkt dat schakelen of remmen een stukje zwaarder gaat dan je gewend bent. Dan is waarschijnlijk de coating aan vervanging toe. Smeer dan je binnenkabels bijvoorbeeld met All Weather Spray.
Zie je ergens roest aan de buitenkant van je kabels, dan kan je ze beter vervangen. Zo voorkom je gevaarlijke situaties bijvoorbeeld een kabelbreuk tijdens een fietstocht!
5. CHECK DE AANDRIJFLIJN VAN JE FIETS
De aandrijflijn van je fiets bestaat uit de ketting en de tandwielen. Het is belangrijk om de slijtage van je ketting in de gaten te houden. Dit heeft namelijk veel invloed op hoe hard je cassette en je kettingbladen slijten. Door op tijd je ketting te vervangen gaat je cassette een stuk langer mee. Wat daarbij zorgt voor veel minder slijtage, is het op de juiste manier smeren van je ketting. Wil je weten hoe? Lees dan deze blog of bekijk de video!
De slijtage van een ketting kun je opmeten met een chain checker. Deze zijn bijna overal te verkrijgen zoals bij Mantel.com of Futurumshop. Past de kettingchecker helemaal door je ketting heen of zit die heel dicht bij de 1.0 dan is jouw ketting zeker aan vervanging toe.
Vergeet je nieuwe ketting ook niet te ontvetten en te smeren. Een nieuwe ketting lijkt altijd gesmeerd maar dit is een transport olie die de fabrikant ter bescherming aanbrengt. Deze is niet geschikt als smering van je ketting.
Het volgende onderdeel van je aandrijflijn zijn de tandwielen. Controleer of de tanden aan de bovenkant nog mooi plat zijn. Ze moeten er symmetrisch uitzien. Nu je toch naar je tandwielen aan het kijken bent: check dan meteen ook even of je derailleurwieltjes niet aan vervanging toe zijn. Slijtage is hier vaak goed te zien. Zijn de tandjes puntig geworden dan zijn ze zeker aan vervanging toe. Wist je dat je derailleurwieltjes ook moet smeren? Gebruik hiervoor All Weather Spray om heel eenvoudig de lagertje van een druppeltje olie te voorzien.
6. LAGERS CONTROLEREN
In een racefiets zitten verschillende lagers om alles lekker soepel te laten draaien. De belangrijkste lagers zijn je balhoofdlagers, trapaslagers en je wiellagers. Kraakjes en andere vervelende geluiden worden vaak veroorzaakt door vieze of versleten lagers.
Alle lagers in een fiets moeten voorzien worden van een lagervet. Bekijk het onderhoud assortiment van CyclOn hier. Voor ieder onderdeel het beste product.
Om te checken of je lagers nog goed zijn, moet je controleren of er speling ontstaat als je er kracht op uitoefent. Bij je balhoofdlagers, knijp je je voorrem in en beweeg je stuur naar voren en achter. Ondervind je hier wat speling. Kijk dan of je ze kan aandraaien en anders of dat ze vervangen moeten worden.
Bij je wiellagers kun je ook je remmen inknijpen en zijwaarts op en neer duwen. Voel je een klik? Dan zit je wiel er niet goed in of zijn je lagers versleten.
Het trapaslager kun je controleren door je crankarm stevig vast te houden en wat heen en weer te trekken. Voel je hier een klik of speling? Dan is het tijd je trapaslagers te vervangen. Bij het vervangen gebruik je bijvoorbeeld Course Grease of MTB Grease voor de lagers. Een trapas vervangen vergt wel enige ervaring! Wij adviseren om dit door een specialist te laten doen. Moet je iets vervangen of monteren met schroefdraad zoals je trappers of steekpen? Gebruik dan een Assembly Paste voor onderdelen die ook weer los moeten kunnen.
7. BESCHERMEN VAN JE FIETS!
Om je onderhoudsbeurt helemaal af te maken kun je het frame nog eens extra beschermen. Wil je hem echt laten shinen, spuit hem dan in met Instant Polish Wax. Hiermee breng je een beschermde laag aan op je frame. Wat er voor zorgt dat hij er mooier uit komt te zien en de volgende schoonmaakbeurt een stuk makkelijk gaat. De wax zorgt er voor dat er minder snel vuil aan je frame en onderdelen hecht. Pas overigens wel op dat de polish wax niet op je schijfremmen terecht komt!
Nu weet je hoe je een fiets een volledige onderhoudsbeurt kan geven!